به گزارش بستک نیوز، با گذشت نزدیک به یک سال از فعالیت دولت چهاردهم و پس از چند مرحله انتصابات استانی، سرانجام در سومین دور تغییرات مدیریتی استان هرمزگان، شهرستان بستک نیز دستخوش تغییرات شد.تغییراتی که از سوی برخی فعالان و شهروندان، بیشتر به جابجایی صندلی ها تعبیر شده تا یک تغییر واقعی.
در این انتصابات، امین آزادی معاون سابق سیاسی فرمانداری بستک که حدود ۳ سال در این جایگاه حضور داشت، جای خود را به فردی داد که پیشتر در سمت بخشدار تجربه کسب کرده و اکنون وارد سطحی بالاتر از مدیریت منطقه شده است.همچنین جابر محققی معاون سابق عمرانی فرمانداری نیز پس از حدود ۵ سال حضور، از این سمت کنار رفت و بخشدار دیگری جای او را گرفت.
این تغییرات در حالی رخ می دهد که این دو حوزه، مدت هاست در کم تحرکی و انفعال به سر می برد.پست هایی که می توانست پیشران توسعه و هماهنگ کننده فعالیت های اجرایی باشد و نقش کلیدی در حل مشکلات، جذب منابع و تقویت مشارکت مردمی داشته باشد، اما در پاسخ هایی کلی، تکراری و بی ثمر غرق بود که منجر به تغییر محسوسی نیز نشد.
این انفعال تا آنجا پیش رفت که حتی در مراسم تکریم و معارفه، امین آزادی بجای ارائه گزارش عملکرد خود به مردم، طوماری از تقدیر و تشکر را برای مسئولین آماده کرده بود و جابر محققی نیز با احساسی کردن فضا و بغض در گلو، از نماینده غرب هرمزگان تمجید کرد و در کمال شگفتی گفت که حق مطلب برای مردم ادا نشده است و حق مردم را بیشتر از اینها دانست!
سوالی که پیش می آید این است که اگر حق مطلب برای مردم ادا نشده، پس شما چطور از فعالیت های چشمگیر نماینده غرب هرمزگان با بغض تصنعی تشکر می کنید؟مردم دقیقا متوجه نشدند شما در جایگاه منتقد این جملات را ادا کردید یا در جایگاه دیگر. معانی این دوگانگی دقیقا چیست ؟ اگر حق مردم ادا نشده شما در حدود ۵ سال مسئولیت، دقیقاً مشغول چه کاری بودید؟ آیا نباید به احقاق همین حقوق می پرداختید؟ اگر واقعاً مردم را صاحب حق می دانستید چرا در همان دوران مدیریت، سکوت اختیار کردید و حالا در مراسم تودیع بغض کرده اید؟ باید گفت که این بازی های نمایشی در جلسات رسمی، پاسخ افکار عمومی را نمی دهد.
استفاده از احساسات و فضای عاطفی برای فرار از مسئولیت و سرپوش گذاشتن بر ضعف عملکرد، دیگر برای مردم قابل قبول نیست.جامعه امروز نیازمند مدیرانی پاسخگو، صادق و اهل عمل است نه کسانی که تنها در لحظه رفتن، ژست دلسوزی میگیرند.
رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اهمیت پاسخگویی مسئولان نسبت به ملت تاکید داشته اند.ایشان در دیدارهای مختلف از جمله دیدار با مسئولان نظام در ۲ تیرماه ۱۳۹۴ فرمودند: اگر به فکر مردم بودیم، مردم هم به ما اعتماد میکنند.باید کاری کنیم که مردم احساس کنند مسئولان برای آنها کار میکنند، نه برای خودشان.همچنین در دیدار با مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۹۷ فرمودند: اگر مسؤولان با مردم صادق باشند و برای آنها تلاش کنند مردم همراهی میکنند، اما اگر فاصله بگیرند این اعتماد آسیب میبیند.از دیگر بیانات ایشان در دیدار اعضای هیئت دولت در ۶ شهریور ۱۳۹۸ بود که فرمودند: هر جا برای مردم کار کردید، مردم قدردانی میکنند.هرجا بیاعتنایی دیدند، دلسرد می شوند.
این جملات صادقانه یادآور مسئولیت سنگینی است که بر دوش مدیران قرار دارد.آنان باید بدانند که پست های مدیریتی، میز تکرار و انتظار برای دوره بعدی تغییرات نیست بلکه جایگاهی است برای تعهد و کارآمدی.
اما پیشینه دو فردی که اکنون در این مسئولیت ها منصوب شده اند نکته ای قابل تامل در این تغییرات است.آنها سالها تجربه اجرایی داشته اند و با ساز و کار مسائل شهرستان آشنایی کامل دارند.همین موضوع، انتظارات را به شدت بالا برده است چراکه مردم دیگر تحمل تکرار دوران بی عملی و گزارش های کاغذی را ندارد.
البته نباید فراموش کرد که صرف انتصاب مدیر جدید یا حتی داشتن سابقه و شناخت، به تنهایی کفایت نمی کند بلکه مهمتر از آن، عملکرد، شجاعت در تصمیم گیری و پیگیری مطالبات مردمی است.تجربه نشان داده اعتماد مردم با کار واقعی به دست میآید نه با پست و عناوین.قطعا اگر مدیران به جای نشستن پشت میز، در میدان کار و در میان مردم حاضر شوند نتیجه ای متفاوت رقم خواهد خورد، نتیجه ای که تا پیش از این مشاهده نشد.
در پایان، آنچه مردم شهرستان بستک انتظار دارند نه تبریک و تشکرهای رسانه ای است و نه وعده های تکراری، بلکه عملگرایی، شفافیت و حضور میدانی مدیرانی است که بدانند مسئولیت، فرصتی گذراست و خدمت به مردم، تنها چیزی است که باقی خواهد ماند وگرنه میز مدیریت به کسی وفا نکرده و نخواهد کرد.
انتهای پیام/