مسئولان هرمزگانی دچار خودتحریمی هستند
به گزارش بستک نیوز ، احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون عمرانمجلس شورای اسلامی که هم اکنون سومین دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی را سپری میکند در گفتگویاختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه در پاسخ به سوالی در رابطه با تشریح فلسفه شکلگیری مجلس،اظهارداشت: در رابطه با فلسفه وجودی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان عصارهی فضائل ملت هستندباید بدانیم که در کشور چند مجموعه ،مستقیم با رای مردم انتخاب میشوند مانند نمایندگان شورای شهر، نمایندگانمجلس ، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، لذا ما باید در ایران بهنظام شورایی اعتقاد داشته باشیم و در این نظام نمایندگان مجلس را نماینده مستقیم مردم بدانیم بنابراین یکی ازاصلیترین وظایف مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانونگذاری در کشور این است که برای حرکت دولت ریلگذاریکند.
تاکید مجدد انقلابیبودن مجلس توسط مقام معظم رهبری وظیفه مجلس را سنگینتر کرد
وی افزود: در آستانه سالروز آغاز به کار اولین مجلس شورای اسلامی این توفیق حاصل شد که بعد از ۲ سال تعطیلشدندیدارهای حضوری نمایندگان با رهبر معظم انقلاب به دلیل بیماری منحوس کرونا و برگزاری دیدارها به صورت مجازی اینتوفیق حاصل شود که به صورت حضوری خدمت مقام معظم رهبری برسیم که فضایی بسیار دلنشین و صمیمانه داشت ودر این دیدار رهبر معظم انقلاب نصایای پدرانه و رهنمودهای پر معنایی داشتند و تایید مجدد مجلس به عنوان مجلسانقلابی نیز مسئله دلچسبی بود که وظایف ما را به عنوان مجلس انقلابی سنگینتر کرد و هم تکلف دستگاهها را سنگینترکرد که در تصمیمگیریها و موضعگیریهایمان بیشتر مبانی انقلابی را مدنظر قرار دهیم؛ همچنین بیانات و تأکیداترهبری معزز تکلیف دستگاهها و دولت را هم در سراسر کشور مشخص کرد که هم آن ها مجلس را حمایت کنند و هممجلس از دولت حمایت کند تا کارها با سرعت و کیفیت بیشتری پیش رود.
مجلس برای حرکت قطار دولت ریلگذاری میکند
جباری عنوانکرد: اگر به مجلسی که شهید مدرس در آن حضور داشت بنگریم و با نقش و مجاهدتهای این شهید والامقامدر مجلس آشنا شویم به نقش مجلس بیش از پیش پی خواهیم برد اما در کل و کلانکشور نقش اصلی و وظیفه اصلیمجلس نقش قانونگذاری و تصویب قوانین است ،لذا در این حوزه با توجه به اینکه مجلس با قوانین و مقررات برای حرکتقطار دولت ریل گذاری میکند و در سطوح محلی، ملی و بینالمللی نقشه حرکت دولت را مشخص میکند طبق تاکیدی کهرهبری معزز داشتند باید تلاش مجلس این باشد که قوانینی را تصویب کند که مقطعی و سطحی نباشند یا صرفا برای یکزمان خاصی نباشند بلکه مجلس بایست با کار کارشناسی شده آینده را نیز بشناسد و قوانینی را تصویب کند که حداقلدر چندین دهه پیشرو هم از پس نیازهای کشور بر بیاید بنابراین طرحهای مجلس بایست بلندمدت باشند.
خوشحالم که طرحهایی را به مجلس پیشنهاد دادهام که تبدیل به قانون شده است
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور چند دورهایاش در مجلسگفت:در دورههای هشتم و نهم که در مجلس بودم جای بسی خوشحالی دارد که اعلام کنم موفق شدم چند پیشنهاد را بهمجلس ببرم و تبدیل به قانون شود بر خلاف این تفکر که برخیها فکر میکنند حتما نمایندگان مرکز باید طرح و قانونپیشنهاد دهند من از هرمزگان و جنوب کشور طرحهایی را تقدیم مجلس کردم و در سال ۸۶ چند پیشنهاد را خودم ارائهدادم که به عنوان قانون درآمد که یکی از آن ها قانون احیای مراکز تربیت معلم بود که امروز نمود آنها به عنواندانشگاههای فرهنگیان در سراسر کشور قابل مشاهده است.
آن زمان یکی از دغدغههای من به عنوان یک فرهنگی این بود که میدیدیم در بخشهای مختلف دانشگاههای تخصصیوجود دارد اما آنجایی که کارخانه تولید معلم بود و باید مربیان فرزندان این مرز و بوم در آن تربیت میشدند یعنی مراکزتربیت معلم جمعآوری شده بود لذا در آن زمان این طرح را پیشنهاد کردم که این مراکز دوباره احیا شود و بحمدالله این امربه صحن رفت و با رای نمایندگان تبدیل به قانون شد.
دیگر مسئلهای هم که با پیشنهاد من به عنوان قانون در آمد بحث ایجاد موجشکنها در سواحل جنوبی کشور بود که باوجود مقاومت نمایندگان شمال کشور در این حوزه توانستم این طرح را پیشنهاد دهم و به صحن ببرم و از آن دفاع کنم کهدر نتیجه آن موجشکنهای فراوانی در جنوب کشور از سواحل خوزستان تا سیستان و بلوچستان احداث شد و یکی دیگراز طرحها نیز در بحث مناطقنفتخیز بود که توانستیم مصوب کنیم که مناطقی که منابع نفتی یا شرکتهای نفتی در آنهامستقر هستند بتوانند عوارض آلایندگی بگیرند که طی آن شهرستان بندرلنگه هم منتفع شد اما در آن دورهای که در مجلسحضور نداشتم این طرح رها شده است و در تلاش برای احیای آن هستم از طرفی نیز در این دوره از مجلس هم طرحهاییرا از طریق کمیسیون عمران با همکاری همکارانمان پیشنهاد دادهایم که منجر به قانون شده است که جزو نیازهایضروری کشور بود به عنوان مثال بحث مسکن مهر که اجرای آن در دولت نهم آغاز شد طرحی بود که توانست هم نیازمسکن کشور را تامین کند، هم موجب رونق اقتصادی شود و هم برای مردم اشتغال ایجاد کند اما در ۸ سال دولت یازدهم ودوازدهم اعتقادی به ساخت مسکن وجود نداشت و همین امر موجب شد که مشکلات عدیدهای در این حوزه پدید آید.
اما مجلس یازدهم با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بود برای توجه به حل مشکلات معیشتی و اقتصادی طرحهایخوبی را ارائه دادیم که یکی از این طرحها بحث جهش تولید مسکن بود که طی آن بخش عمدهای از نیاز مسکن کشورمرتفع میشود؛ در همین هفتهای که گذشت هم در مجلس طرح دیگری را برای ساماندهی اجارهبها بررسی کردیم چرا که مادر حوزه مسکن مشکل جدی داریم هرچند که کمبود مسکن در کشور وجود ندارد اما اگر تولید مسکن در کشور آغاز شود ورونق بگیرد چرخ اقتصاد هم خواهد چرخید ، اشتغال هم ایجاد خواهد شد و تعاونیهای مسکن نیز فعال میشوند و درحوزه تولید مصالح ساختمانی، فولاد، آهن آلات شاهد رونق روز افزون خواهیم بود، این طرح الان در حوزه واگذاریها،شناساییها و ثبت نام هستند و امیدواریم بزودی ساخت مسکن در کشور آغاز شود ضمن اینکه در شهرهای کوچک همقانون را به طوری قرار دادیم که زمینهایی که برای احداث مسکن واگذار میشوند به صورت ویلایی باشد تا درصداستقبال مردم نیز بالا رود.
طرح رتبهبندی معلمین از شهریور ماه اجرا خواهد شد
عضو هیاترئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریحکرد: در حوزه معلمین اتفاقی که افتاد که در ۱۰۰ سالگذشته بیسابقه بود چرا که قریب به ۸۰۰هزار معلم در سراسر کشور در طرح رتبهبندی معلمان جای گرفتند و حکم اینمعلمان عزیز از شهریور ۱۴۰۰ خواهد خورد اما اجرای رسمی از شهریور ۱۴۰۱ شروع میشود و خوشبختانه و منابع آنهم دیده شده است تا حقوق این قشر به صورت مستقل پرداخت شود، در بحث حذف امضاهای طلایی، رفع موانع تولید،مالیات بر خانههایخالی، مالیات بر ارزش افزوده نیز قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است بنابراینذکر این نکته ضروری است که مجلس نقشی تاثیرگذار و اساسی در کشور دارد چنانچه اگر مجلس نباشد، قانونیتصویب نمیشود و اگر قانونی مصوب نشود دولت نمیتواند کاری را پیش ببرد.
ابزار اصلی چانهزنی در مرکز نیروهای انسانی آن استان در وزارتخانهها هستند که هرمزگان از این امکان بهرهمندنیست
احمد جباری در پاسخ به سوالی در رابطه با قدرت چانهزنی نمایندگان استان در مجلس و سطح کلان کشوری ابرازداشت: متاسفانه هرمزگان استانی است که برای چانهزنی در سطح کلان ملی ابزار کافی را ندارد و تنها مولفه قدرت آن در این امرنمایندههای مجلس هستند و بر همین اساس اقداماتی هم که تاکنون صورتگرفته است بر اساس قدرت وچانهزنی واشرافیت نمایندگان به قوانین در مجلس بوده است به عنوان مثال چند روز پیش جلسهای با دو تن از معاونین وزیر بهداشتداشتم و ما گفتیم که در دهه هشتاد مجوز احداث دانشکده پرستاری را در بندرلنگه گرفتهایم که موجب تعجب معاونین وزیرشد چرا که معتقد بودند امکان اعطای همچنین مجوزی در شهر بندرلنگه وجود نداشته است اما خب این مجوز و احداث ایندانشکده با قدرت چانهزنی صورت گرفته است اما با این وجود متاسفانه ابزار اصلی چانهزنی در اختیار ما قرار ندارد چراکه ابزار هر استانی در این حوزه منابع انسانی کارآمدشان است در سطح وزارتخانهها دارای مسئولیتهای مهم هستند وقدرت استانها و نمایندگان در وزارتخانهها برای چانهزنی را افزایش میدهند لذا ما باید منابع انسانی خود را توسعه دهیمبه همین منظور اخیرا در نامهای به رئیس جمهور و معاون اول وی خواستار استفاده از هرمزگانیها به ویژه نمایندگانادوار هرمزگان در مجلس که گنجینههای این کشور هستند در مناصب ملی شدهایم؛ ما وقتی به وزارتخانهها میرویممیبینیم استانهای دیگر نیروهای زیادی در آنجا دارند اما جای نیروهای استان هرمزگان در این امر خالی است و ما دراین حوزه نیاز به همافزایی داریم لذا مهم است وقتی یک نیرویی در هرمزگان برای مناصب مهم مطرح میشود همه از آنحمایت کنند نه اینکه برای جلوگیری از رشد وی سنگ اندازی کنند .در بحث افزایش تعداد نمایندگان استان برای افزایشقدرت چانهزنی هم یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بود کهبخشی از آن بحث افزایش تعداد نمایندگان استانها است چرا که هر ۲۰ سال باید تعداد نمایندگان مجلس با افزایشروبرو شود اما این مهم محقق نشده است و طبیعی است که وقتی تعداد نمایندگان ما افزایش پیدا کند قدرت ما نیز درسطح کلان افزایش پیدا میکند.
دچار خودتحریمی در حوزه مسئولان استان هستیم
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبتهایش اظهارداشت: شاخصهایتوسعهای در هرمزگان فاصله بسیار معناداری با استانهای دیگر دارد و مردم هم حق قیاس و مقایسه دارند لذا میبینیمهرمزگان هم با کشورهای حاشیه خلیجفارس و هم با استانهای همجوار مقایسه میشود و در این مقایسه آنچیز کهمشهود است، کمبودها هستند و این در حالی است که در کل دنیا زیباترین و توسعه یافتهترین مناطق، مناطق ساحلیهستند اما متاسفانه در کشور ما برعکس شده است، همچنین در مقایسه با استانهای همجوار وقتی نگاه میکنیم دراستان فارس قریب ۱۹ تا ۲۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد در استان سیستان و بلوچستان ۳ دانشگاه علومپزشکی و در استان کرمان ۵ دانشگاه علوم پزشکی اما در هرمزگان فقط یک دانشگاه قرار دارد لذا به دنبال این هستیم کهاین فاصله را کاهش دهیم اما مشکل اینجا است که مسئولین استانی ما به نوعی خودتحریمی کردهاند چنانچه وقتیمسئلهای مورد بحث قرار میگیرد قبل از اینکه ما برویم در وزارتخانه آن را مطرح و پیگیری کنیم در استان با آن مخالفتمیشود و همراهی نمیشود لذا مسئولان و مدیرانکل باید این خودتحریمیها را کنار بگذارند و همراهی لازم را داشتهباشند. وی با گلایه از کمبود پایگاه اورژانس هوایی در استان هرمزگان خواستار حمایت و همراهی همه جانبه مدیراناستانی برای افزایش زیرساختها شد و گفت: من زمانی که برای اولین بار به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کردم آنزمان طرح کرویدر شرق به غرب مطرح شده بود اما متاسفانه در حوزه انتخابیه ما هیچ اتفاقی نیفتاده بود که بر همین مبناما طرح سوال در مجلس را آغاز کردیم و توانستیم برای اجرای این طرح بین شهرستانهای بندر خمیر و بندر لنگه و ازآنجا به سمت پارسیان بودجه بگیریم و کار در این محورها آغاز شود، مسیر شهرستان بستک را از بن بست درآوردیم و درحوزه لار به سمت بستک هم همینطور کارها پیشرفت اما الان مشکل ما در حوزه کهورستان به لارستان است که تلفاتبسیاری برای مردم دارد و داریم از حوزه فاینانس پیگیری میکنیم که اعتبارات لازم برای حل مشکل این محور را نیز جذبکنیم.
دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانهها نباید ابتدا از حذف یارانه اقلام ضروری مردم شروع میکرد
عضو هیاترئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح هدفمندی یارانهها و نحوه اجرای آن توسطدولت سیزدهم بیانکرد: طرح مردمی سازی یارانهها در مجلس هشتم مطرح شد و به تصویب رسید اما ای کاش از آن زمانبه صورت تدریجی و هرساله این طرح اجرا میشد و اجرای آن قطع نمیشد و هم ما در حوزه انرژی و سوخت الزاماتقیمتی را رعایت میکردیم و هم در سایر حوزهها چرا که در طرح هدفمندی بنا بر حذف کامل یارانهها نبود بلکه برایجلوگیری از فساد و اتلاف سرمایههای ملی قرار بود یارانهها مستقیما در اختیار خود مردم قرار بگیرد اما در دولت گذشتهاین امر به درستی مدیریت نشد و شاهد وضع ارز ۴۲۰۰تومانی بودیم که موجب ایجاد فساد شد از این رو قطعا باید یکجایی خط پایانی بر این موضوع کشیده میشد اما ما در مجلس معتقد بودیم که باید زیرساختها فراهم میشد و از ابتدانباید دولت به سراغ حذف ارز ترجیحی از اقلام ضروری میرفت اما امیدواریم کاری که شکل گرفته به نتیجه اصلی خودبرسد.
تلاش میکنیم مشکلات هرمزگان را در قالب برنامه هفتم توسعه مطرحکنیم
جباری با تاکید بر اینکه برای توسعه سرمایهگذاری در مناطق ساحلی نیاز به قراردادن مشوقهایی وجود دارد اظهارداشت: در بخش مختلف ما باید از دریا بهره بگیریم اما متاسفانه در حوزه اقتصادی و تجاری و بهرهگیری از اقتصاد دریا آنچنانکه استان ما باید فعال باشد فعال نیست. در بحث ته لنجی ما یک طرحی را آماده کردهایم اما دولت اصرار دارد که در اینحوزه ابتدا مبنای خروج ارز آن مشخص شود در حالی که در تجارت تهلنجی اصلا ارز از کشور خارج نمیشود لذابحثهای مختلف این طرح را دیدهایم و در حال پیگیری هستیم و با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشورهستیم همانطور که موفق شدیم در برنامه پنجم توسعه مسائل مختلف استان هرمزگان را ببینیم و مطرح کنیم پیگیر هستیمکه حوزه مشکلات استان در بحث معیشت، اشتغال و اقتصاد در قالب برنامه هفتم توسعه بیاوریم تا کارهای اساسی ذیلآن انجام شود.
روزنامه دریای اندیشه دریایی از اندیشه است
وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر لزوم اتحاد و وفاق بین رسانههای هرمزگانی گفت: رسانه ها بایستی در میدانمطالبهگری با انصاف گام بردارند و از قدرت قلمشان برای حل مشکلات استان استفاده کنند و در این حوزه روزنامه دریایاندیشه را یکی از روزنامههای پیشگام میدانم که در بین مردم جا بازکرده است و در یک کلام برای من این روزنامه دریاییاز اندیشه است.
انتها
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰